Filmy analogowe
są w dwóch rodzajach, pozytywy (slajdy) i negatywy.
Różnice pomiędzy nimi,
opisywałem wcześniej ( tu )
jednak maja to samo zadanie – utrwalić to na co mamy
ochotę ;)
Zazwyczaj filmy
do fotografii krajobrazowej wybieramy o niskiej czułości ISO,
fotografując na
statywie.
Negatywowy - są
zdecydowanie tańsze i łatwiej znaleźć lab gdzie je można wywołać.
Jak przystało na
negatywy, są dość tolerancyjne na prześwietlenia jedynie należy uważać na
niedoświetlenia. Niedoświetlony negatyw, to czarne miejsca na naszej fotografii
bez informacji.
Kodak Ektar
100 – Film o ISO 100 który
charakteryzuje się dość wysokim nasyceniem kolorów, świetnie spisuje się o
złotych godzinach .
Ektar uwielbia cieple kolory czerwień, pomarańcz.
Jest to
tańsza opcja dla filmu Fuji Velvia 50.
Kodak Portra
160 – Film o ISO 160
charakteryzujący się dużą tolerancja na prześwietlenia.
Czasami
fotografuje tym filmem ustawiając ISO 100 a nie 160 w aparacie czy światłomierzu.
Z tego co
zauważyłem, to ten film świetnie nadaje się do fotografowania krajobrazów tuz
przed zachodem słońca i tuz po wschodzie słońca.
Porta lubi kolory takie jak żółty oraz zielony i całość jest mniej nasycona jak w Ektar.
Slajdy – to
kosztowny wybór, filmy kosztują dość dużo i samo wywołanie filmu jest nie
wiele tańsze – czasami ciężko znaleźć lab w którym to nam wywołają!
Jednak
kiedy zobaczysz pierwsze rezultaty, zakochasz się !
Slajdy są dość kapryśne,
jeżeli chodzi o naświetlanie.
Unikając dużych kontrastów, łatwiej będzie je
naświetlać.
Te filmy bardzo łatwo prześwietlić i wówczas na zdjęciu będzie
biała plama!
Fuji Velvia 50 – Film o ISO 50, który uwielbia kolory,
dość duże nasycenie kolorów dla niektórych może być wada – jednak wśród
fotografów krajobrazowych, jest to film wciąż nr. 1!
Velvia świetnie
spisuje się tuz przed wschodem słońca i tuz po zachodzie, kiedy już nie ma dużych
kontrastów a paleta barw na niebie nabiera soczystości. Ten film uwielbia
kolory czerwone I niebieskie, czyli idealnie o złotej godzinie. Nawet zieleń w
lesie prezentuje się pięknie.
Tym filmem nie
schodzimy z ekspozycją poniżej 1sek. , dłuższe naświetlania powodują ze Velvia
tworzy zafarb jagody i zdjęcie wygląda mało ciekawie – ta wskazówka dotyczy
zaczynających fotografowanie na Velvi.
Fuji Provia
100 – Film o ISO 100
nadający się świetnie do długich naświetlań!
Porównując film Provia do Velvia
daje mniej nasycone kolory oraz więcej detalu w cieniach.
Jak w przypadku
Velvi, tu również uważamy na prześwietlenia! Kolorystyka Provi to bardziej
chłodniejsze barwy, bliżej niebieskości . Tak wiec nasz zachód czy wschód słońca
nie będzie taki soczysty jak na Velvii, ale natomiast możemy trochę tym filmem
“posmażyć” czyli długo naświetlać - spokojnie do 1min.
Ostatnim piątym
filmem jaki chciałem się podzielić z wami, to coś w czarno-bieli.
Ja jestem
bardziej “kolorowym człowiekiem”
ale również od czasu do czasu lubię przejść na
ciemna stronę ;)
Moim ulubionym
filmem jest negatyw Fuji Acros 100, niestety firma Fuji postanowiła go
wycofać
i może jeszcze resztki gdzieś się znajdzie.
( Jednak ostatnio pokazały
się informacje, ze film ma wrócić na rynek w wersji Fuji Acros 100 II – I bardzo
dobrze )
Filmem
zastępującym wspomnianego Acros, jest Ilford Delta 100. Film o ISO 100 nadający fotografia nie za
duży kontrast, o małym ziarnie.
Czasami jak idealnie ten film się naświetli, to
przypomina mi zdjęcia z cyfry.
Jest jeszcze
wiele innych filmów, które można by było wykorzystać w analogowej fotografii
krajobrazu – ale ta lista jest najczęściej wykorzystywana przeze mnie.
Ciekawym filmem
może być jeszcze “slajd” Kodak E100, wskrzeszony ostatnio przez firmę
Kodak obecnie dostępny tylko na mały obrazek 35mm.
Posiadam jedna rolkę E100 i tak czekam na odpowiednie warunki aby wykorzystać ten film,
a następnie podzielić się z Wami efektami i wrażeniami.
Posiadam jedna rolkę E100 i tak czekam na odpowiednie warunki aby wykorzystać ten film,
a następnie podzielić się z Wami efektami i wrażeniami.
Chce zwrócić
uwagę na to, pisząc że dany film spisuje się świetnie w danej porze dnia to
nie znaczy że nie można fotografować w ciągu dnia czy innej porze!
To są moje spostrzeżenia na najlepsze wykorzystanie danego filmu w fotografii krajobrazu.
To są moje spostrzeżenia na najlepsze wykorzystanie danego filmu w fotografii krajobrazu.
Jeżeli uda Ci się
fotografować chociaż raz tymi filmami, podjecie decyzji o najlepszym filmie dla
ciebie w fotografii analogowej będzie bardzo proste!
0 komentarze:
Prześlij komentarz