Pewnie wielu z was się zastanawiało, jaką kliszę najlepszą zabrać na wakacje ze sobą?
Jest wielu entuzjastów jak ja,
którzy zabierają ze sobą aparaty analogowe w podróże i utrwalają to co zobaczyli.
Takie filmy zazwyczaj muszą być dość uniwersalne, aby udało się coś sfotografować
w ciągu dnia i jak trochę będzie ciemniej .
Tu nie ma przycisku ISO, tylko świadomy wybór danego filmu a zdjęcia zazwyczaj robimy z reki. Uważam że najlepiej spisują się filmy o wartości ISO 400 .
Większe wartości typu ISO 800, to już naprawdę musi być ciemno aby się na to topisać.
Wartość ISO 400 wystarczy na dzień pochmurny i ładna pogodę, aby przywieźć ostre zdjecia.
Jeżeli chodzi o wyższe wartości ISO klisz, to na rynku głównie mamy negatywy.
Jest wielu entuzjastów jak ja,
którzy zabierają ze sobą aparaty analogowe w podróże i utrwalają to co zobaczyli.
Takie filmy zazwyczaj muszą być dość uniwersalne, aby udało się coś sfotografować
w ciągu dnia i jak trochę będzie ciemniej .
Tu nie ma przycisku ISO, tylko świadomy wybór danego filmu a zdjęcia zazwyczaj robimy z reki. Uważam że najlepiej spisują się filmy o wartości ISO 400 .
Większe wartości typu ISO 800, to już naprawdę musi być ciemno aby się na to topisać.
Wartość ISO 400 wystarczy na dzień pochmurny i ładna pogodę, aby przywieźć ostre zdjecia.
Jeżeli chodzi o wyższe wartości ISO klisz, to na rynku głównie mamy negatywy.
Kodak Porta 400 – Film o bardzo dużej rozpiętości tonalnej, śmiało można schodzić z
ISO do 200 I wciąż masz detal na niebie! Kolorystyka tego filmu jest bardziej
cieplejsza i lubi żółty i zielony kolor.
Fuji Pro 400H – Podobnie jak u Portry, film o dużej rozpiętości tonalnej i śmiało można schodzić z ISO do 200. Kolorystyka Fuji to żółty i pomarańczowy/czerwony
, ale wciąż cieple barwy.
Kodak Porta 800 – Podobnie jak przy Portra 400, tyle ze tu mamy ISO 800. Ten film bardziej nadaje się przy ciemniejszych warunkach ( tam gdzie ISO 400 nie wystarcza ) W moim odczuciu Portra 800 ma najmniejsze nasycenie kolorów z powyższej listy, no i tez jest najdroższa.
Kodak T-Max 400 – Czarno biały film o ISO 400, dość dużej rozpiętości tonalnej filmu i naprawdę dobrze dobranym kontraście
(czyli takich ciemniejszych partiach)
Kodak Tri-X 400 - Film czarno-biały, legenda używana kiedyś przez fotoreporterów. Film charakteryzuje się głownie podwyższonym kontrastem, co w efekcie daje większą glebie na obrazku.
Ilford HP5+ 400 – Film czarno-biały o najmniejszym kontraście w swojej charakterystyce.
Jest dość popularnym filmem wśród fotografów oraz bardzo rozpoznawalnym.
HP5+ jest najtańszym filmem z powyższej listy.
Jest dość popularnym filmem wśród fotografów oraz bardzo rozpoznawalnym.
HP5+ jest najtańszym filmem z powyższej listy.
Jest jeszcze wiele innych filmów, które również warto zabrać ze sobą podczas naszych podroży.
Pamiętajmy o tym , ze dobór filmu zazwyczaj
jest ustalony do osobistych preferencji.
Również podczas słonecznych wakacji filmy z
ISO 200 będą wystarczające, ale w cieniu lub zmierzchu może być trudniej o
ostre zdjęcie z reki.
Piszcie w komentarzach jakie są wasze doświadczenia,
przecież nie tylko ja jeszcze siedzę w analogu ;)
przecież nie tylko ja jeszcze siedzę w analogu ;)
0 komentarze:
Prześlij komentarz